Akademisk Analyse af Stiftens Skærm

Skærmens fysiske udseende og ramme

Skærmen er centreret over indgangen til Stiftstidende caféen, og står ud fra muren, i en ramme af metal, højst sandsynligt kobber, fra farven at vurdere. Den nederste del af rammen om skærmen, er bredere end den øverste, og dette bringer en balance ind i billedet, hvis man følger Arnheims teori om æstetisk balance. Det er også i dette nederste segment af skærmens ramme, at der ses typografi i form af ordet “Stiftstidende”. Den lille firkant bag teksten i starten af “Stiftstidende”-ordet, gengiver Stiftstidendes sædvanlige symbol. Der forekommer også en forankring i form af ordet “Stiftstidende”. Men hvor det normalt er en gul firkant bag typografien, er det her en grålig nuance, som går bedre i spænd med bronze-farven i rammen/dørkarmen. 


Hvad der vises på skærmen

På skærmen observerede vi et gennemgående mønster, i antallet af forskellige typer opslag, som fremvises på skærmen. Mønsteret vi observerede så ud som følger:

  • Seks nyheder, hvoraf to er sportsnyheder
  • To reklamer
  • To begivenheder (I århus og omegn)

Der er tale om relativt kort tid, som skærmen hviler ved hvert opslag (ca 12 sekunder), før den skifter til næste opslag. Reklamerne kan man forestille sig varierer fra periode til periode. Nyhederne på skærmen ændrer sig dog fra dag til dag, som vi observerede det, men om de måske også ændrer sig på forskellige tidspunkter i løbet af samme dag, er svært for os at bevise, da vi ikke har besøgt området på to helt forskellige tidspunkter over samme dag.

Det er såkaldte “breaking news” som vises på skærmen, og kun i form af en hovedskrift og, til tider, en ganske kort formuleret brødtekst, der lader til at fungere mere som lokkemad for den rigtige avis eller hjemmeside, end egentlige, brugbare nyheder.

Grundet skærmens høje placering og forholdsvist tomme lokkemads-artikler og reklamer, har den et ret begrænset antal affordances. Den afforder stort set kun, at man kan få korte nyhedsoverskrifter eller reklamer at se. Udover dette har den ingen interaktionsmuligheder for folk på pladsen foran. Dens eneste funktion lader altså umiddelbart til kun at være ren oplysning, i en eller anden form.

Den har en form for feedforward i linket, som refererer til den rigtige/fulde artikel, som repræsenteres på skærmen i form af overskrifter.

Hvis man skal gå i dybden med nyhedsskrifterne, så ser man, at de på skærmen er delt op i to “segmenter”, ved hjælp af brugen af Law of similarity. De typografiske elementer, i forhold til skriftstørrelse og skrifttype, er ens. Det der skiller overskrift fra brødtekst, er farvevalget: Brødteksten er hvid, og overskriften er orange. Derudover er der truffet endnu et typografisk valg i form af en “under”-overskrift, der indleder alle brødtekster med en lokation eller et emne, skrevet med store bogstaver (som det ses på eksemplet under). Nederst på skærmen ses et link, til Stiftstidendes hjemmeside, og som det ses på billedet, er linket her også skrevet i orange modsat resten af sætningens tekst, som står i hvidt. Der benyttes også Law of Common Fate, hver gang en ny reklame eller nyhed kommer over skærmen (de slider ind fra siden).

Generelt er farvetemaet hvid og orange, og den orange farve giver konnotationer til Stiftstidendes officielle symbol, som har samme orange farve.

 

bil

En anden observation vi gjorde af de folk som omgås skærmen var, at det var en minimal interaktion imellem skærm og folk på pladsen.

I vores analyse af skærmen opdagede vi også nogle ting i forhold til afstanden man sidder fra skærmen, og dens relevans. For det første er skærmen relativt stor, og dette kommer til udtryk når man sidder tæt på. Af samme årsag benyttes der også store LED-lamper der fungerer som skærmens pixels, hvilket gør billederne på skærmen grynede når man ser på den, på tæt hold.


Brug af skærmen

Stiftstidende bruger denne skærm til reklame og promovering (som vel også kan kaldes en form for reklame). Alle overskrifterne er reklame, eller lokkemad, for at købe den rigtige avis eller gå ind på Stiftstidendes hjemmeside. De andre reklamer taler for sig selv, og understreger blot denne observation. Der er altså et tydeligt kommercielt formål med denne skærm, for Stiftstidende.

Advertisements